Ha valaki abban a hitben él, hogy a rendszerváltás utáni Magyarország legnagyobb szabású maffiabűncselekménye az olajozás volt, akkor ki kell ábrándítanom: annak 1000 milliárdos kára a hozzá kapcsolódó gyilkosságsorozattal együtt a fasorban nincs a közbeszerzés anyagi és erkölcsi rombolásához képest.
Nézzük először a szó eredeti jelentését. Közpénzből az állami szektor minél olcsóbban minél jobb szolgáltatásokat akar beszerezni. Tök logikus, az állam nagy megrendelő, ha egy dologra sok pénzt hajlandó áldozni, akkor versenyezteti a magáncégeket, és mivel nagy volumenű valamit pályáztat egyben, ezért aztán sokkal jobb árakat tud elérni, mint ha sok kicsi megrendelést adna. Ne is bonyolítsuk ezt a részt, ennyi a lényeg, tőlünk nyugatra működik is a dolog, rengeteg megtakarítást jelent az államnak, és mivel odaát valós, a piaci körülmények között is a saját lábukon megállni képes cégek a versenyzők és a nyertesek, ezért aztán a szolgáltatások nemcsak olcsók, hanem jók is. Naiv sem vagyok, tőlünk nyugatra is tapad némi lopás a nagy állami megrendelésekhez, de azok mértéke töredéke a magyar rögvalóságénak, és inkább eseti jellegűek, ellentétben kishazánkkal, ahol mostanra még a pártok működési hierarchiáit is aszerint szervezik, hogy minél egységesebben, szevezettebben lehessen a közpénzt magán és pártzsebekbe átmosni.
Ebben is, mint minden másban a Fidesz a legprofibb. Abszolút centralizált működési rendszerük tökéletesen záró és kevés szereplős, tehát viszonylag kis kockázatú rettenetesen nagyösszegű fosztogatást tesz lehetővé. Nézzük, hogyan működik ez a valóságban, és koncentráljunk az EU-s fejlesztési pénzekre, mert azok a legnagyobb falatok, és egyben látva lehet a legrövidebben és legérthetőbben elmagyarázni a rendszer működését. Az igazi nagyvadak a háttérben bújnak. Közbeszerzési tanácsadóknak hívják őket. Ők a szisztéma igazi olajozói, ők rendelkeznek minden információval, hozzák össze a milliárdok kiosztóit a nyertesekkel, és biztosítják a nyeremény nagy részének visszajuttatatását a párt-, és magánzsebekbe. Ott ülnek magas pozíciókban az állam minden pontján, részt vesznek a pályázati kiírások összeállításában. Ezen a ponton az a feladatuk, hogy már magában a pályázatban olyan feltételrendszert teremtsenek, ami a kiáramoltatott közpénzből minél nagyobb arányt tud visszahozni a pályázat kiíróinak zsebeibe.
Van egy listájuk a "baráti" cégekről, a feladatuk az, hogy bármilyen közbeszerzés is kerüljön kiírásra, csak ezek a cégek nyerhessenek, ugyanis ezeknél lett kiépítve a legnagyobb visszatérítési arányú lopógépezet. A közbeszerzési tanácsadók tartják a kapcsolatot a kiíró minisztérium, a pályázó önkormányzatok és cégek között. Nézzük konkrét példával, legyen egy tízmilliárdos országos csatornázási pályázat. Kiírás megvan, közbesztanácsadó cég listájáról a tíz ezzel foglalkozó "baráti" cég kiválasztva, és megkezdődik a nyerő önkormányzatok kijelölése. Ezek a tanácsadók ugyanis a Fideszes kötődésű önkormányzatokkal hivatalos szerződésben állnak, ők készítik aztán az önkormányzat pályázatait. Teccenek érteni: ugyanazok írják ki országosan a pályázatot a minisztérium nevében, mint akik aztán az arra pályázó önkormányzatoknak is megírják a pályázatokat. Magukhoz pályáznak, sok meglepi egy ilyen rendszerben nem történhet, ezért lett így kialakítva.
Szóval tízmilliárd közlóvé országos csatornázási pályázatra föltéve, Lázár főközbeszerző tanácsadói pedig megdumálják a nyerésre kijelölt önkormányzatokkal és cégekkel a tutit. Esetünkben 100 önkormányzat között fogják elosztani a pénzt és 10 cég között. A tanácsadó cég szépen leül egy térképpel, és fölosztja a tízmilliárdot, melyik cég melyik önkormányzatnál fog nyerni, ott ki legyen a második, ki a harmadik. Így aztán a tíz "baráti" csatornázó cég is tudja, hogy nincs pofázás, lesz ahol nyer, lesz ahol meg nem, ott a többiek jönnek. Ennek megfelelően vannak egymáshoz rendezve a pályázatok, amiket csendben szintén a közbeszerzési tanácsadók készítenek el a baráti csatornázó cégek meg beadják. Mivel nem szabad látszania, hogy eleve iszonyú túlárazások vannak, ezért az a baráti cég is, amelyik egy adott helyen épp vereségre ítéltetett igen magas árú szolgáltatást vállal, hogy ahhoz képest a nyerésre kijelölt cég olcsónak tűnjön. Az elvileg a döntést meghozó Narancsos önkormányzatnak nincs mozgástere: ha nyerni akar némi ingyenpénzt, akkor kénytelen elfogadni a tanácsadók által leadott listát, és annak megfelelően kijelölni a győztest. Ha egy picit lázadozik, egyszerűen leveszik a listáról és más önkormányzat fog nyerni. Ezért aztán nem is lázadozik senki, mert egyrészt nem lesz lóvé, másrészt meg a következő választásokon az illető konokoskodó polgármester nem lesz többé Fideszes jelölt.
Ha volna esetleg olyan valós, piaci viszonyok között működő cég, amelyik komolyan gondolná, hogy Ő is akar indulni és nyerni egy közbeszerzésen, akkor megjelennek nála a tanácsadók, és azt a tanácsot adják, hogy eszébe ne jusson ilyesmi. Ha okoskodik, akkor hirtelen NAV, Fogyasztóvédelem, Munkaügy, ÁNTSZ lepi el Őket, és a vizsgálatok eredménye azelőtt megvan, hogy egyáltalán elkezdték volna azokat. Így aztán az évek alatt a valós piaci körülmények között működő cégek le is szoktak arról, hogy közbeszerzésekre rámozduljanak: maradnak a magánszektorban, magánmegrendelésekre fele olyan áron és sokkal jobb minőségben csinálják a dolgaikat, mint a Narancsok "baráti" cégei az állami megrendelőknél. A rendszer tökéletes, a rendszer zárt, minden pontján kontrollált. Kizárólag olyanok nyerhetnek az ország egész területén, akik megállapodott részesei a visszaosztó mechanizmusnak, a 100 nyertes önkormányzat hivatalosan rárakja a döntésével a pecsétet a "baráti" cég duplaárú ellenben szar minőségű munkájára, a nyertes baráti cégek mindegyike jól jár, mert ki itt, ki ott nyertesként jön ki, és már dobják is vissza a lóvét a közbesz tanácsadón keresztül a Narancskasszába.
Minden törvényes, mindenki boldog, kockázat minimális. A "baráti" csatornázócégek mintájára minden egyes lehetséges szolgáltatásra megvan a lista. Építőipartól a nyelvoktatáson át, a takarításig. Csak Ők nyerhetnek, és mivel stabilan kapják az éves közbeszerzési nyerési rátát, ezért aztán a valós magánpiacon rész sem vesznek. Van a cégeknek egy olyan része, amelyik kizárólag közbeszerzésekből él, az összes többi meg kizárólag a magánszektorban működik. Előbbi, "baráti" cégek nőnek a legnagyobbra, hisz hozzájuk koncentrálódik végül be az összes pályázatra kiírt EU-a pénz. Ezek a cégek valójában nem lennének piacon versenyképesek már régóta, nem is erőlködnek. Ők nem üzleti vállalkozások, hanem az állam részei mostanra. Ők azok a jobb zsebek, akikhez az állam a bal zsebéből átpumpálja az ezermilliárdokat, hogy aztán rajtuk, mint pénzmosodákon keresztül az párt és magánkasszákba vándoroljon.
A közbeszerzés, amelyik eredeti fogalmának megfelelően piaci magáncégek közötti kemény versenyre jött létre, Magyarországon pont ellenkezőleg működik: látszólag magáncégek az állam csendes végtagjaiként a magánpiaci árak kétszeresért végzik el a melót. Mikor tehát a következőkben arról kezdek el majd beszélni, hogy a Közbeszerzést, mint olyat, mivel lehet kiváltani, akkor arra tessék gondolni: ma a közbeszerzés valós jelentése: állami pénzmosás. Ugyanis fogok majd javaslatot tenni ennek elrendezésére, de erről az alapról.
Mostanra ennyit.
Talán annyi változott ebben, hogy azért kell már hozzá tanácsadó, mert központosították!
VálaszTörlésAmíg ez nem volt, addik a pályázatokat kiíróknak voltak nagyobb esélyei a pénz bezsebelésére. A központosítás célja nem az volt, hogy tegyük becsületesebbé, hanem az, hogy a visszafolyt pénzek meghatározott helyekre kerüljenek, s nem apránként esetleg, hanem minél nagyobb mennyiségben!!!!!!
Magyarországon minden pont ellenkezőleg működik, mint másutt. Itt veszteséges a Forma1, a másutt sikeres módszereket elvetik. A valaha vágyva vágyott Nyugathoz tartozást egy nagy szekérderék támogatás ellenére itt gyarmatosítást jelent, az oroszokhoz tartozás a jó megoldás, holott azok innen csak vittek, de nem hoztak - megszálló csapatokon kívül - semmit. Itt kiírtandó a tapasztalt idős, kis semmihez nem értő káderecskék osztják az észt, egy betanított lelkész az élet-halál ura minden, az embereket közvetlenül érintő témában. És egy faluszéli elmebeteg az imádott Nagyvezír.
VálaszTörlésNo Gábor ezekről kell írni, mert ez ennek az országnak a rákfenéje
VálaszTörlésMint pályázatokban néha érdekelt, kicsit kiegészíteném a dolgot. A rendszer tökéletes működtetéséhez elengedhetetlenül fontos, hogy némileg higítva legyen. Ennek megfelelően a túlnyomó részt a fentebb leírt módon működő elosztásba bekevernek egy kevés valós pályázati nyertest is, hogy a dolog ne legyen olyan feltűnő. Ezek a cégek számos alkalommal elcsodálkoznak azon, hogy milyen egyéb jogcímen lehet elszámolni pályázatban költséget, illetve hogy az egyes fajlagos mutatószámok (pályázati nyelvezetben "indikátorok", melyek azt mutatják hogy milyen arányban áll a fejlesztésre elkölteni kívánt összeg a pályázatban elérni kívánt cél valamely mutatószámához képest) megállapításánál mennyire "nagyvonalú" a rendszer. Így lesznek veszettül túlárazottak a projektek, ugyanis senki nem érdekelt a rendszer működtetése során a versenyre és a korrekt árképzésre. A sok hazudozási lehetőséget most hagyjuk is, de arról is tudnék mesélni. Az intézményi háttér (jogos!) szapulása könyv-méretre rúgna.
VálaszTörlésMindenesetre egy biztos: ebben az inkább nyugat-balkáni, semmint közép-európai országban talán célszerűbb lenne egy olyan pályázati rendszer kidolgozása, ahol nem a beruházási költségre lehet támogatást kapni, hanem az elért eredményre. Ha pl. egy energetikai pályázatnál nem a beruházási költséget támogatná az EU, hanem az elért megtakarítást. A németeknél pl. nem lehet pénzt kapni napelemes rendszer kialakítására viszont garantált átvételi áron vásárolják az ilyen rendszerek megépítőjétől a villanyt. Azt meg, hogy kinek a kivitelezésében, hogyan, miből és mennyiért készült el a projekt, éppen lekakálják. A lényeg a végeredmény: kifizetnek x eurót minden egyes megtermelt kilowattóráért. Nincs érdek a túlárazott beruházás mellett, éppen ellenkezőleg. Ha valaki ilyen szemlélettel készítene egy pályázati rendszert, az ország lehetőségei nem megduplázódnának, hanem megtízszereződnének! Szerintem.
Nem a közbeszerzéssel van a probléma mert az pont arra lett kitalálva hogy a legjobb nyerjen!
VálaszTörlésA probléma a központosítással és a nem traszparens működéssel van! Máshol nagyon jól működik az online árlejtéses licit, ahol a határidőig egymásra licitálhatnak a beszállítók.
Nagyon sok példa van Mo-n arra, hogy a szabályok jók de a végrehajtás az csapnivaló.
Nos, kérlek olvasd el mégegyszer a cikket, ugyanis pont ezt írtam :)
TörlésDe azt is írtad, hogy a megmondod, hogy a közbeszerzést mivel lehet kiváltani. Szerintem semmivel, csak átláthatóbbá kell tenni a folymatot.
TörlésBocs csak továbbgondoltam és azt hittem, hogy majd erre is rá akarod húzni a saját erőforrásból, helyi munkaerőre támaszkodó önszervező megoldást, ami szintén csak árfelhajtó lenne.
Majd erről holnap. :)
Törlés